
Na loňské předsezonní tiskové konferenci Sparta slavnostně oznámila uzavření dlouhodobé spolupráce se společností BILLA ČR. Aktuálně tedy začíná druhá sezona kooperace těchto dvou významných obchodních značek. „Velmi nás těší, že jsme generálním partnerem sportovního klubu s tak úžasnou tradicí, historií, fanouškovskou základnou a přístupem, který Sparta má směrem k podpoře mládeže. Sparťanská tradice ve výchově mladých hokejistů je dlouholetá a má skvělé výsledky. Mnoho Sparťanů reprezentuje naši zemi nejen v národním týmu, ale také v proslulých klubem po světě. Výsledky roční spolupráce hodnotíme velmi pozitivně a věříme, že se hráčům A-týmu i dorostencům bude dařit skvěle i v nadcházející sezóně,“ říká Jaroslaw Szczypka, generální ředitel BILLA ČR.
V pondělí 4. září jen několik desítek minut před oficiální tiskovou konferencí ke startu extraligové sezony definitivně stvrdila Sparta podpisem smlouvy spolupráci s další významnou nadnárodní společností, jíž je Mastercard. „Vítám mezi námi dalšího člena naší sparťanské rodiny. Společnost Mastercard se zařazuje do skupiny Hlavní partneři. Jednání o spolupráci probíhala velmi dlouho a jsme moc rádi, že si tak významná korporátní společnost celosvětového významu vybrala v hokejovém sektoru právě Spartu,“ pochvaluje si Petr Bříza.
„Pro společnost Mastercard je velkou poctou být partnerem tak významného evropského sportovního klubu s obrovskou tradicí, jako je HC Sparta Praha. A Mastercard v rámci společného partnerství připravuje pro držitele svých karet zážitky k nezaplacení, jako třeba možnost setkat se s oblíbenými hráči nebo zúčastnit se tréninku. Také bychom rádi rozšířil akceptaci karet a digitálních plateb v prostředí sportu a na stadionech,“ říká Miroslav Lukeš, CEO společnosti Mastercard.

Péče o stávající partnery a získávání nových jsou naprosto zásadními aktivitami pro fungování klubu. „Sparta má u partnerů kredit za to, jak se jako klub prezentujeme a jak fungujeme i ve vztahu vůči nim. A jsem moc rád, že s námi partneři zůstávají a navíc přicházejí i noví. Díky tomu nám ke kompletnímu zajištění rozpočtu na tuto sezonu chybí už jen malý díl,“ tvrdí Petr Bříza. Rozpočet klubu pro aktuální sezonu je přibližně 115 milionů korun.
„Jedná se o podobné číslo jako v minulých letech a zahrnuje kompletní zajištění sezony jak A-týmu, tak mládeže, managementu, produkce, marketingu a další obchodní a administrativní činnosti. Sparta se stará i o Tipsport arenu, kterou však z tohoto rozpočtu oddělujeme, nicméně nemalé náklady na její provoz rovněž musíme pokrývat.“
Sparta má aktuálně zhruba 120 partnerů, kteří pokrývají největší část klubového rozpočtu. Finanční prostředky od nich jsou v porovnání se zisky z prodeje permanentek a jednorázových vstupenek na utkání v O2 areně v poměru čtyři ku jedné, přičemž počet sezonních karet je už zhruba 15 let prakticky stejný. „Je to něco kolem 1 600 individuálních permanentek. K tomu máme dalších zhruba 1 400 karet, které si objednávají firmy, rodiče nebo jsou součástí našich obchodních vztahů. Základní kmen permanentek je okolo tří tisíc,“ vypočítává sparťanský předseda představenstva a majitel.
„Tady cítím, že máme společně s fanoušky velké rezervy. Náš cíl je, aby Sparta měla v budoucnu alespoň pět tisíc permanentkářů. Vím, že to je běh na dlouhou trať, ale je to zásadní pro rozjezd každé sezony a stabilitu klubu.“ I přes prakticky konstantní počet prodaných permanentek se v posledních letech zvyšuje průměrná domácí návštěvnost na sparťanských zápasech. Za poslední dva roky narostlo toto číslo skoro o dva tisíce. V základní části minulé sezony byl domácí průměr 8 032 diváků na zápas, což je rekordní počin v novodobých dějinách klubu a také nejvyšší číslo ze všech týmů Tipsport extraligy v minulé sezoně.

„I tohle číslo ale chceme nadále zvyšovat. Bereme to jako další velkou výzvu a naším cílem je dostat se v budoucnu na hranici deseti tisíc,“ říká sparťanský šéf. Pomoci by k tomu měla i nová prodejní aplikace do mobilu vyvinutá ve spolupráci se společností Ticketportal, díky níž si lze pořídit lístek na zápas za pouhou minutu, i tři stěžejní projekty pro zvýšení návštěvnosti, jimiž jsou Sparta pražským firmám, Sparta středním školám a Vyrůstej se Spartou.
První jmenovaný projekt je úplnou novinkou. „Nabízeli jsme přes léto zvýhodněné permanentky a chceme spolupracovat s většími pražskými firmami na bázi zaměstnaneckých benefitů. Pražský dopravní podnik má kolem 11 tisíc zaměstnanců a i další firmy, které zajišťují pražskou infrastrukturu, zaměstnávají tisíce lidí. Sparta i tyto firmy patří společně k Praze.“
Další projekty se věnují středoškolákům, které Sparta oslovuje již třetím rokem, a k začátku sezony by mělo být podepsáno už třicet memorand. „Chceme ukázat studentům atmosféru sportu, propojit je s naším fanklubem a získat v nich budoucí skalní fanoušky,“ popisuje Bříza. Začátky většiny nedělních utkání v 15 hodin pak v souvislosti s prostředí O2 areny a spolupráci se sousední Galerií Harfa nabízejí ideální možnost návštěvy zápas a doprovodného programu pro rodiny s dětmi.
„I v nadále samozřejmě pokračujeme v našich dlouhodobých projektech, jako jsou Sparťanská krev, Sparta vzdává hold a další. To jsou akce, bez nichž už bychom si my ani naši fanoušci nedokázali sezonu představit. Nicméně tři zmíněné projekty jsou pro nás momentálně klíčové, cílí na všechny věkové vrstvy, které chceme mít ve větším množství v O2 areně,“ má jasno Bříza.
Už řadu sezon se klub hlásí k heslu „jsmeSparta“ a v tomto ročníku na něj opět bude kladen důraz. V rámci tohoto sloganu pak má jediný extraligový klub v Praze tři hesla, která vystihují klubovou filosofii směrem k fanouškům i partnerům, jsou jimi: „Z generace na generaci“, „DNA Sparta“ a „Sparta není jen hokej, ale životní styl“. „Když vnímáte absenci veřejných peněz do rozpočtu profesionálního klubu, tak logicky vychází, že Sparta bude tak siná, jak silnou bude mít podporu od partnerů a fanoušků,“ říká na závěr Petr Bříza.

A-TÝM: STABILIZACE MUŽSTVA A DOBRÝ ROZJEZD SEZONY
Sparťanskému A-týmu zbývá poslední zkouška před ostrým startem extraligové sezony. V úterý 5. září se svěřenci nově složeného trenérského dua Kalous – Nedvěd střetnou v jediném pražském derby sezony se Slavií. Hrát se bude v holešovické Tipsport areně a ač se jedná stále o přípravné utkání, očekává se velký boj a bouřlivá kulisa. „Zápasy proti Slavii byly vždy svátkem a platí to i teď, přestože nejsou v extralize. Možná právě proto je tenhle zápas svým způsobem unikátní a my se na něj těšíme. V první řadě je to ale generálka na extraligu,“ říká sportovní manažer Michal Broš.
Ten se v květnu vrátil do Sparty v nové roli. Bývalý kapitán mužstva a dlouholetý pilíř sestavy se s novou rolí rychle sžil. V týmu se obměnila kompletně brankářská dvojice a novými tvářemi jsou tři obránci a stejný počet útočníků. Mužstvo se navíc výrazně omladilo a věkový průměr klesl o dva roky na aktuálních 26 let.
„I z těchto důvodů bude klíčové konsolidovat tým a dobře vstoupit do dlouhodobé části. Bude potřeba mít trpělivost a tvrdě pracovat,“ má jasno Broš. „Nevstupujeme do sezony v roli favorita, těmi jsou vzhledem k síle mužstva podle mého názoru Kometa Brno a Hradec Králové. Nicméně neznám tým, který by šel do sezony s jiným cílem, než že chce vyhrávat a být nejlepší. To samozřejmě platí i pro nás,“ dodává čtyřnásobný extraligový mistr.
Stejnou filosofii zastává i trenér Jiří Kalous. „Dobrý vstup do dlouhodobé části je velmi důležitý. Podařilo se nám získat kvalitní mladé hráče, na které budeme hodně sázet v kombinaci se zkušenými hráči, kteří tu působí již delší dobu,“ říká velitel sparťanské střídačky. „Chceme hrát především hokej, který bude přinášet výsledky, ale který se bude zároveň líbit fanouškům. Důležitým aspektem, na který se soustředíme, je herní disciplína a proměňování šancí,“ uzavírá Kalous.
PATRONEM SEZONY 2017/2018 JE STANISLAV HAJDUŠEK
Hokejová Sparta dává najevo úctu k ikonám své bohaté historie i další klubovou aktivitou. Od roku 2009 tak pro každý ligový ročník vždy požádá jednu ze sparťanských legend, aby byla patronem probíhající sezony. Oslovená osobnost zahájí hokejovou sezonu vhozením čestného buly při prvním domácím utkání a svou přítomností pak provází klubové akce po dobu svého patronství.
Prvním patronem se během ročníku 2009/2010 stal bývalý obránce Jaroslav Šíma, proslulý svou tvrdostí a neústupností. V sezoně 2010/2011 roli převzal Luděk Bukač, bývalý hráč, respektovaný trenér a pedagog. Následoval někdejší výtečný útočník Pavel Richter. Roli patrona ročníku 2012/2013 plnil legendární zadák a později úspěšný trenér Karel Gut. V sezoně 2013/2014, kdy Sparta slavila výročí 110 let od svého založení, byla patronem brankářská legenda Jiří Holeček.
Patronem ligového ročníku 2014/2015 byl legendární sparťanský útočník a člen Klubu legend HCS Jiří Kochta. O rok později jeho roli převzal Miroslav Kuneš, který v klubu působil přes čtyři desetiletí jako hráč, tajemník, sekretář a generální či sportovní manažer. Patronem sezony 2016/2017 byl legendární útočník, člen Klubu legend HCS a nynější vedoucí mužstva juniorů Jan ´Gusta´ Havel. Oblíbený hráč strávil v klubu celkem jedenáct sezon, během nichž nastřílel úctyhodných 246 branek!
Sparťanským patronem extraligového ročníku 2017/2018 je STANISLAV HAJDUŠEK, který strávil v obraně Sparty deset sezon a v letech 1985 až 1987 byl jejím kapitánem. Navíc je jedním ze železných mužů klubové historie, jelikož čtyři sezony v řadě nechyběl v jediném utkání.
- 2009 - Jaroslav Šíma
- 2010 - Luděk Bukač
- 2011 - Pavel Richter
- 2012 - Karel Gut
- 2013 - Jiří Holeček
- 2014 - Jiří Kochta
- 2015 - Miroslav Kuneš
- 2016 - Jan ´Gusta´ Havel
